شیعه

شیعه

پادگان سایبری
شیعه

شیعه

پادگان سایبری

رهبر انقلاب اسلامی درگذشت دکتر علی شریعتمداری را تسلیت گفتند


حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت دانشمند مکرم دکتر علی شریعتمداری را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

درگذشت دانشمند مکرّم جناب آقای دکتر علی شریعتمداری رحمةالله علیه را که سالها در خدمت تحقیق و تألیف در زمینه‌ی علم و تربیت، عمر گرامی را صرف کرده و از اعضاء دیرین و ثابت شورای عالی انقلاب فرهنگی بودند، به خاندان و بازماندگان ایشان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای آن فقید مسألت می‌نمایم.

سیّد علی خامنه‌ای
۲۶/ دی ماه/ ۱۳۹۵

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه:

رئیس قوه قضاییه هشدار داد برخی جریان‌ها و رسانه ها با پول‌های انگلیسی اقدام به مرجع تراشی می‌کنند که می‌تواند به نهاد روحانیت آسیب وارد کند.

افرادی با پول‌های انگلیسی مرجع تراشی می‌کنند/ لزوم جدی گرفتن بحث نفوذ در نهاد روحانیت

رئیس قوه قضاییه هشدار داد برخی جریان‌ها و رسانه ها با پول‌های انگلیسی اقدام به مرجع تراشی می‌کنند که می‌تواند به نهاد روحانیت آسیب وارد کند.

آیت الله آملی لاریجانی در  همایش "روحانیت، صیانت و پیشگیری" که صبح پنجشنبه به همت دادستانی کل ویژه روحانیت در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، تصریح کرد: امروز روحانیت نه تنها در کشور ما بلکه در منطقه و جهان نقش موثر و بی بدیلی دارد. علت تاثیرگذاری روحانیت در سطح منطقه ای و بین المللی، در واقع تاثیر جمهوری اسلامی در منطقه و جهان است.

به گزارش رجانیوز، رییس دستگاه قضایی در ادامه، سه نقش و وظیفه مهم روحانیت را برشمرد و اظهار کرد: اولین نقش روحانیت، معرفت دینی و تلاش در جهت توسعه آن است. بر این اساس، فهم مجتهدانه کتاب و سنت از اساسی ترین وظایف روحانیت به شمار می رود و لذا می توان به جرأت گفت که تحصیل اجتهاد، نوعی جهاد است.

آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر لزوم پاسخگویی نهاد روحانیت به سوالات جامعه امروز بر مبنای فهم دقیق و عالمانه قرآن و سنت پیامبر و اهل بیت (ع)، خاطرنشان کرد: قرآن و روایات باید در معارف متعدده مورد نیاز جهان امروز، محل رجوع باشند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه روحانیت باید آماده عرضه اندیشه های مجتهدانه برای ایجاد تحول در علوم انسانی باشد، بر لزوم هوشیاری نسبت به ترویج برخی دیدگاهها در حوزه از جمله بحث نسبی گرایی هشدار داد.

آیت الله آملی لاریجانی، تبلیغ دین را دومین وظیفه اساسی روحانیون دانست و گفت: روحانیت موظف است در مقام تبلیغ از همه ابزارهای نوین از جمله نرم افزارهای تلفن همراه و شبکه های اجتماعی استفاده کند و در همه عرصه های فرهنگی حضور داشته باشد. به عنوان مثال چه ایرادی دارد یک روحانی فیلمنامه بنویسد؟

رییس قوه قضاییه، سومین نقش روحانیت را نقشی دانست که به موجب ساختار سیاسی جمهوری اسلامی برای روحانیون ایجاد شده است و افزود: جایگاه والای ولایت فقیه نشان می دهد که قانون اساسی جمهوری اسلامی نقش بی بدیلی به روحانیت داده است.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: علاوه بر جایگاه ولایت فقیه، تصدی بسیاری از مناصب مهم در کشور بر عهده روحانیت است و این وظیفه روحانیون را بسیار سنگین می کند.

رییس قوه قضاییه با اشاره به جایگاه روحانیت در کسوت قضاوت نیز بر لزوم یاری رساندن حوزه ها به قضات روحانی در جهت فهم عمیق مفاهیم فقهی تاکید کرد.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه در هر سه نقش و وظیفه برای روحانیت آسیبهایی وجود دارد، خاطرنشان کرد: در مورد فهم کتاب و سنت، یکی از آسیبها به زبان ساده، رخوت و تنبلی است و این موجب می شود که در پاسخ به برخی سوالات روز چالشهایی به وجود بیاید.

رییس قوه قضاییه در ادامه، نشناختن مخاطب را مهمترین آسیب نقش تبلیغی روحانیون دانست و اظهار کرد: روحانیت باید به گونه ای سخن بگوید که بر دل مخاطب بنشیند. درست مانند ادبیاتی که شهید مطهری به کار می گرفت. بنابراین روحانی مبلغ باید نیاز جامعه و زبان مخاطب را به خوبی بشناسد.

آیت الله آملی لاریجانی آسیبهای نقش سوم روحانیت را فراوان دانست و گفت: نشناختن عالم سیاست و خط دشمن، مهمترین مولفه ای است که به جایگاه روحانیت در عرصه سیاسی لطمه وارد می کند. اگر یک روحانی، بصیرت سیاسی نداشته باشد آسیب این امر متوجه نظام، کشور و بلکه جهان اسلام خواهد شد.

آیت الله آملی لاریجانی، انحطاط اخلاقی را از جمله آسیبهای عمومی برای همه افراد از جمله روحانیون دانست و با تاکید بر آیات قرآن کریم پیرامون اشارات مربوط به جهان آخرت افزود: اگر یک مبلغ یا سیاستمدار روحانی دچار سقوط و انحطاط اخلاقی شود، ضرر عظیمی متوجه جامعه و دین مبین اسلام خواهد شد.

رییس دستگاه قضایی همچنین با تاکید بر لزوم جدی گرفتن بحث نفوذ در نهاد روحانیت، به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در این زمینه اشاره کرد و گفت: امروز مقوله نفوذ یک پروژه عظیم و پیچیده است که از سوی غرب دنبال می شود. علت تلاش غرب نیز دقیقا تاثیرگذاری جمهوری اسلامی در سطح منطقه و جهان است.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به برخی آسیبهای دیگر اظهار کرد: همین امروز در حوزه ها کسانی از اهل فضل هستند که معتقدند سیاست ربطی به دیانت ندارد. بر این اساس، شاید افرادی ناخواسته نقش نفوذی را ایفا کنند و در جهت تحقق اهداف غرب گام بردارند.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر لزوم توجه روحانیت به ارشادات مقام معظم رهبری پیرامون نقش فتنه و نفوذ فتنه گران تصریح کرد: دادگاه ویژه روحانیت، فلان آقا را براساس اسناد معتبر محکوم کرده است، حالا بوق‌های غربی از او مرجع تقلید می سازند. این همان مرجع تراشی انگلیسی است که به مدد پولهای انگلیس صورت می گیرد. نکته جالب ماجرا اینجاست که اتفاقا افرادی را مرجع می خوانند که واقعا درسشان را هم به خوبی در حوزه دنبال نکرده اند. وقتی حرف بوقهای تبلیغاتی را از حلقوم برخی داخلیها می شنویم چطور نباید نفوذ را باور کنیم؟

آیت الله آملی لاریجانی، راه مقابله با این آسیبها را دارا بودن بصیرت کافی دانست و با تاکید بر لزوم حفظ شأن و جایگاه روحانیت از سوی خود روحانیون، نسبت به تلاش در جهت حفظ تقوا و تزکیه نفس توصیه کرد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی دادستان کل ویژه روحانیت و تولیت آستان قدس رضوی نیز در ابتدای این همایش ضمن تجلیل از جایگاه مهم روحانیت در نظام اسلامی تاکید کرد: عزیزانی که در دستگاههای مختلف مشغول فعالیتند وظیفه عقلی و شرعی دارند که اگر خدای ناکرده زمینه لغزش در میان روحانیون را مشاهده کردند، فورا نسبت به آن هشدار دهند.

شرط شهید احمدی روشن در خواستگاری درباره مبارزه با اسرائیل چه بود؟

مصطفی پس از چندی به سازمان انرژی اتمی رفت تا خدمت به کشور و نظام را ادامه دهد. همیشه دعا می کرد که با شهادت از دنیا برود. حتی با همسرش و حین خواستگاری شرط کرد که اگر خواست برای مبارزه با اسرائیل برود، او مانع نشود. او در حقیقت همیشه به نابودی اسرائیل فکر می کرد.

از تدریس به زبان انگلیسی در دانشگاه شریف تا غلتیدن در خون با پیراهن مشکی عزای سیدالشهدا(ع)

مصطفی پس از چندی به سازمان انرژی اتمی رفت تا خدمت به کشور و نظام را ادامه دهد. همیشه دعا می کرد که با شهادت از دنیا برود. حتی با همسرش و حین خواستگاری شرط کرد که اگر خواست برای مبارزه با اسرائیل برود، او مانع نشود. او در حقیقت همیشه به نابودی اسرائیل فکر می کرد.

گروه سیاسی - رجانیوز: «دانشمند نخبه جوان؛مظلوم و برجسته و سرافراز؛مومن، غیور و توانا.» اینها اوصافی است که رهبر مجاهد انقلاب برای شهید مصطفی احمدی روشن و در پیام تبریک و تسلیت شهادت او بیان فرموده اند. امروز، پنجمین سالروز شهادت این شهید سرافراز  کشور است.

به گزارش رجانیوز، انقلاب اسلامی ایران به جشن یک سالگی خود نرسیده بود که در هفدهمین روز از شهریور ماه سال ۱۳۵۸  و در روستایی از توابع همدان، نوزادی به دنیا آمد که او را مصطفی نامیدند.

او پس از تحصیلات ابتدایی، وارد دبیرستان ابن سینا همدان شد تا به ادامه تحصیل و دانشگاه بیندیشد. مصطفی در سال ۱۳۷۷ وارد دانشگاه صنعتی شریف شد تا در رشته مهندسی شیمی (پلیمر) به تحصیل بپردازد. فعالیتهای او در دانشگاه به درس محدود نشد و در کانون نهج البلاغه و بسیج دانشجویی هم حضور می یافت تا اینکه به عنوان عضو فعال تیمهای پژوهشی بسیج دانشجویی، معاونت فرهنگی بسیج دانشگاه را نیز متقبل شد.

در عین حال، پیشرفتهای خیره کننده در درس باعث شد تا با نوشتن مقالات متعدد علمی، به عنوان یکی از نخبگان دانشگاه شناخته شود و تدریس در دانشگاه را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز نماید تا دفاع مقدس علمی خود را عملی کرده باشد.

مصطفی پس از چندی به سازمان انرژی اتمی رفت تا خدمت به کشور و نظام را ادامه دهد. همیشه دعا می کرد که با شهادت از دنیا برود. حتی با همسرش و حین خواستگاری شرط کرد که اگر خواست برای مبارزه با اسرائیل برود، او مانع نشود. او در حقیقت همیشه به نابودی اسرائیل فکر می کرد.

همسرش، فاطمه بلوری کاشانی، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد شیمی دانشگاه صنعتی شریف می گوید: «روزی از او پرسیدم؛ تو که بالاخره شهید می شوی؛ حالا بگو ببینم شهادتت در چند سالگی است؟

و مصطفی پاسخ داد: سی سالگی.»

آنگونه که دوستان و همکارانش می گویند، همیشه با نگاهی مثبت به آینده و پیشرفتهای علمی ایران زمین می نگریست و مکرر پیش آمد که به مدیران و مسئولان مختلف قول می داد که این کار یا آن کار را به سرانجام خواهد رساند. تکیه کلامش این بود:

«ما می سازیم ... ردیف می شه.»

او نه در کلام که در عمل، عاشق رهبر حکیم انقلاب بود و بارها می گفت:

«ما اینجا را طوری می سازیم که مقام معظم رهبری دوست دارند.»

همچنین هر بار آقا پیامی می دادند یا سخنرانی داشتند، با دقت سخنان و بیانات ایشان را می شنید تا جدیدترین تکالیف و وظایف خود را مرور کرده باشد.

و اما صبح بیست و یکمین روز از دی ماه ۱۳۹۰ که فرا رسید، تروریستهای کوردل، بمبی دست ساز بر دیواره اتومبیلش چسباندند تا او به همراه رضا قشقایی، راننده اتومبیل، آسمانی شوند و نامشان را در طومار ایثارگران و شاهدان ایران زمین ثبت کنند.

پس از آن بود که آنان بر دوش مردم ایران تشییع شدند تا در جوار امامزاده علی اکبر (ع) چیذر آرام بگیرند.

تنها چند روز بعد، رهبر جانباز انقلاب در منزل این جوان نخبه و شهید سرافراز حضور یافتند و ارزش وجودی این شهدا را در دو بُعد «همت علمی و تحقیقاتی آنان به عنوان استعدادهای برتر و نخبگان کشور» در کنار «ابعاد الهی و معنوی آنان برای رسیدن به شهادت» عنوان فرمودند.


تاریخچه تفصیلی و خواندنی حزب‌الله (از 1974 تا 2010)/ 28

دوربین دستی؛ سلاح راهبردی مقاومت!/حزب‌الله و «جنگ روانی چریکی»/آشنایی با گروه عبری‌زبان حزب الله و کاردهای مختلف آن

گاهی اوقات این تصاویر حتی پیش از آنکه ارتش اسرائیل به خانواده‌ی نظامیان کشته شده در آن عملیات، خبر کشته شدنشان را بدهد از شبکه‌های تلویزیونی [به نقل از المنار] پخش می‌شد!
گروه تاریخ رجانیوز: آنچه در پی می‌آید، قسمت دیگری از تاریخچه‌ی حزب الله است. این سلسله مطالب، ترجمه‌ای است از ترجمه‌ی عربی کتاب «رزمندگان خدا؛ حزب الله از درون؛ 30 سال نبرد ضد اسرائیل»، نوشته‌ی نیکلاس بلانفورد؛ که در عین نوشته شدن توسط یک پژوهشگر غربی (که بعضا با مواضع حزب زوایای جدی داشته و گاهی در درک عمق ایدئولوژی اسلامی ناتوان بوده و در برخی موارد نیز تحت تاثیر شایعات ضد مقاومت واقع شده) مجموعا اطلاعات مفید و ذی‌قیمتی در باره‌ی تاریخچه‌ی حزب الله ارائه می‌کند. قسمت بیست و هشتم را می‌خوانیم:
 
دوربین دستی؛ سلاح راهبردی مقاومت!
شاید بمب‌ها، کشنده‌ترین سلاح تاکتیکی در زرادخانه‌ی حزب الله بوده باشند، اما کارآمدترین سلاح راهبردی حزب الله چیزی نبود جز دوربین‌های فیلم‌برداری: از سال 1991، رزمندان حزب الله تصویربرداری از بسیاری از حملاتشان در داخل منطقه‌ی اشغالی را با دوربین‌هایی که خیلی راحت با دست حمل می‌شد، آغاز کردند. این تصاویر، سپس در شبکه‌ی تلویزیونی المنار (متعلق به حزب الله) پخش می‌شد.
این فیلم‌ها شامل صحنه‌های رزم بسیار عالی نیروهای حزب الله بود که پس از سیطره پیدا کردن بر مراکز مقدم [اشغالگران] در بالای ارتفاعات، پرچم حزب الله را بالای سنگرها[ی دشمن] نصب کرده و در مقابل پرچم، ادای احترام نظامی می‌کردند. یا مثلا در تصاویر، موشک ضد تانکی را می‌دیدیم که به سمت یک خودروی زرهی ارتش اسرائیل شلیک می‌شد و پس از طی مسافتی با آن برخورد می‌کرد و آن را منفجر می‌ساخت. یا یک واحد گشتی اسرائیلی را می‌دیدیم که با انفجار بمب کنار جاده‌ای هدف قرار می‌گرفت. گاهی اوقات این تصاویر حتی پیش از آنکه ارتش اسرائیل به خانواده‌ی نظامیان کشته شده در آن عملیات، خبر کشته شدنشان را بدهد از شبکه‌های تلویزیونی [به نقل از المنار] پخش می‌شد!
 
المنار و نقش مهم آن در جنگ روانی مقاومت
حزب الله از دهه‌ی هشتاد میلادی چند شبکه‌ی رادیویی تاسیس کرده و یک هفته‌‌نامه منتشر می‌کرد ولی از سال 1991 و با آغاز به کار شبکه‌ی المنار، گسترش مهمی در ماشین تبلیغاتی و رسانه‌ای خود ایجاد کرد. المنار با بودجه‌ی اولیه‌ای که تقریبا به یک میلیون دلار می‌رسید، شروع کرد به پخش گفتگوهای سیاسی و سریال‌های خانوادگی عربی و برنامه‌های کودکان و برنامه‌های دینی و فیلم‌های هالیوودی که شدیدا بر آنها نظارت می‌شد (بیشتر از نظر محتوای جنسی تا صحنه‌های خشن). اما آنچه بیش از همه ذهن بینندگان را در لبنان و منطقه تسخیر کرد، همان نبردهایی بود که با دوربین فیلم‌برداری می‌شدند.
با وجود همه‌ی اینها، المنار تاسیس نشده بود که یک رسانه‌ی بی‌طرف باشد، بلکه تاسیس شده بود تا ابزار انتشار پیام جهاد و مقاومت باشد و تایید افکار عمومی را برای مبارزه‌ی حزب الله در راه آزادسازی جنوب لبنان به دنبال آورد.
نایف کریم، رئیس هیئت مدیره‌ی شبکه‌ی المنار در سال 2001 در گفتگو با من می‌گفت: «المنار، برای ما سلاح مهمی است. المنار سلاحی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.»
 
سه سطح عملیات روانی حزب‌الله
حزب الله [در آن برهه] دریافت که عملیات مبتنی بر انتقال اطلاعات [یعنی عملیات رسانه‌ای] یا همان جنگ روانی چه نقش حساسی در مقاومتش ضد اشغالگری اسرائیل بازی می‌ند، لذا فعالیت‌های خود را برای خدمت به اهدافش در سه سطح تنظیم کرد: در سطح محلی، در مواجهه با اسرائیل و در سطح تعامل با جامعه‌ی جهانی.
در سطح محلی، حزب الله تلاش کرد تا شک‌ها[و نگرانی‌های] بخش‌های غیر شیعه را از طریق کم کردن تاکیدات بر اهداف وسیع ایدئولوژیکش در برپایی دولت اسلامی و کم کردن تاکیدات بر تقویت روابط با ایران، بکاهد. حزب الله تلاش کرد خود را به عنوان یک جنبش مقاومت ملی جا بیندازد که از طریق مواجهه با اشغالگری اسرائیل، به همه‌ی لبنانی‌ها خدمت می‌کند.
حزب الله احساسات دشمنی با اسرائیل را از طریق المنار تقویت می‌کرد. مثلا گاهی تصاویر وحشتناکی از کشته و زخمی شدن غیر نظامیان لبنانی پخش کرده و بعد از آن تصاویر نبردهایش را که با دوربین ضبط کرده بود نشان می‌داد و [به این ترتیب] حس اعتماد به نفس و اراده ایجاد می‌کرد.
در سطح بین‌المللی هم حزب الله در اوایل دهه‌ی نود میلادی یک دفتر برای نشریات خارجی افتتاح کرده و با میل و رغبت با رسانه‌های غربی وارد گفتگو شد. سخنگویان حزب الله بحث قانونی نبودن اشغالگری اسرائیل در لبنان و وحشی‌گری‌اش و غیرقابل توجیه بودن آن را مطرح کرده و می‌گفتند که حزب الله، خیلی ساده، در مقابل اشغالگری مقاومت می‌کند؛ مثل هر جنبش آزادیبخش ملی دیگری؛ و این، حقی است که قانون بین‌الملل برایش تضمین کرده است. غالبا سخنگویان حزب الله برای رساندن پیامشان به جامعه‌ی غربی، مقاومت فرانسوی‌ها در مقابل اشغال فرانسه توسط نازی‌ها در جنگ جهانی دوم را مثال می‌زدند.
اما در بحث دشمن، حزب الله مکررا تاکید می‌کرد که اصرار اسرائیل برای باقی ماندن در جنوب لبنان بی‌فایده است چرا که هرچه نظامیان اسرائیلی، بیشتر در لبنان باقی بمانند، حزب الله تعداد بیشتری از آنان را خواهد کشت.
 
پخش فیلم نبردهای حزب الله در شبکه‌های صهیونیستی
[...] پس از مدتی، شبکه‌های تلویزیونی اسرائیلی [هم] شروع کردند به پخش تصاویری که حزب الله از درگیری‌ها ضبط کرده بود. به این ترتیب بینندگان اسرائیلی هم توانستند جنگی که در خطوط درگیری جریان داشت را ببینند، یعنی همان چیزی که ارتش اسرائیل سعی کرده بود آن را از دید عموم، پنهان نگه دارد.
 
جنگ روانی چریکی!
نویسنده‌ی گزارشی درباره‌ی جنگ روانی حزب الله [در همان زمان] نوشت: «اسرائیلی‌ها درحالیکه در جایشان میخکوب شده بودند؛ با ترکیبی از ترس و افسون به این تصاویر نگاه می‌کردند. اثر روانی متراکم این تصاویر بسیار زیاد، و قانع‌کننده بود و در کنار یک سری امور دیگر، ایمان به قدت نظامی حزب الله را [در ذهن بینندگان صهیونیست] تثبیت می‌کرد.» [ران شلیفر؛ جنگ روانی: تحولی جدید در یک مهارت پرسابقه: حزب الله مقابل اسرائیل؛ [نشریه] پژوهش‌هایی پیرامون درگیری و تروریسم؛ [شماره] 29؛ 1-19؛ [سال انتشار:] 2006.]
این دلیل اهمیتی بود که به عملیات‌های مبتنی بر انتقال اطلاعات [یعنی عملیات‌های رسانه‌ای] داده می‌شد؛ همان چیزی که می‌شد با توجه به آن، بر جریان مقاومتی که حزب الله [در این حوزه] به راه انداخته بود نام «جنگ روانی چریکی» را اطلاق کرد. یعنی سرعت عملیات‌های نظامی و تنوع آن بیشتر برای تبلیغات متراکم بود تا رسیدن به دستاورهای صرف نظامی. [ران شلیفر؛ جنگ روانی: تحولی جدید در یک مهارت پرسابقه: حزب الله مقابل اسرائیل؛ [نشریه] پژوهش‌هایی پیرامون درگیری و تروریسم؛ [شماره] 29؛ 1-19؛ [سال انتشار:] 2006.]
شکی نیست که یک بیانیه‌ی مطبوعاتی معتدل که از سوی حزب الله صادر می‌شد و در آن خبر یک حمله‌ی کُشنده با بمب کنارجاده‌ای علیه نظامیان ارتش اسرائیل را اعلام می‌کرد، تاثیرگذاری آن را نداشت که شخص، تصویر فرو رفتن دسته‌ای از نظامیان [اسرائیلی] را در ابری از آتش و دود و غبار [ناشی از انفجار]، همان شب در تلویزیون تماشا کند.
حملات صاعقه‌وار حزب الله علیه مراکز مقدم ارتش لبنان جنوبی [گروه شبه‌نظامی هم‌پیمان اشغالگران] به خودی خود دارای ارزش نظامی حقیقی نبودند [!!] اما فیلم رزمندگانی که مسیرشان را از بین میدان‌های مین طی کرده و بدون توجه به خمپاره‌هایی که از آسمان می‌بارید، آتش مسلسل‌هایشان را به سمت سنگر‌های ساخته شده از گونی شن می‌گرفتند و خطوط دفاعی تاسیسات ارتش لبنان جنوبی را می‌شکستند، اثر عظیمی از نظر روانی به جای می‌گذاشت.
با وجود واضح نبودن تصاویر و تکان خوردن آن [به دلیل تکان خوردن دوربین در صحنه‌ی نبرد]، فیلم‌های عملیات‌های رزمی، به علاوه‌ی تبلیغات ماهرانه و مستمر از طریق پخش فیلم‌هایی که اراده‌ی رزمندگان مقاومت را در حال حرکت در سرزمینی شبیه به جنوب لبنان نشان می‌داد و کلیپ‌های ویدئویی‌ای از تصاویر حملات قبلی که بر روی آن سرود‌های حماسی قرار گرفته بود، تاثیر نامحدودی بر افزایش تایید مردمی در لبنان و جهان عرب برای مقاومت نظامی حزب الله در پی داشت.
 
گروه عبری‌زبان حزب الله و کاردهای مختلف آن
حزب الله برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر بر افکار عمومی اسرائیل، از سال 1996 شروع کرد به پخش کلیپ‌های تبلیغاتی به زبان عبری که در آنها مستقیما با نظامیان و غیرنظامیان اسرائیلی سخن می‌گفت و آنها را از خطرات باقی ماندن در جنوب لبنان بر حذر می‌داشت.
تهیه‌ی این کلیپ‌ها با بخش «رصد» بود. بخش رصد، قسمت ویژه‌ای در شبکه‌ی المنار بود که شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی اسرائیلی را زیر نظر داشت و به صورت 24 ساعته با دقت پایگاه‌های خبری را بررسی می‌کرد. سپس اطلاعات به دست آمده به قسمت اخبار در المنار داده می‌شد تا در بخش‌های خبری، پخش شده و در کلیپ‌های تبلیغاتی به کار گرفته شود.
اکثر افرادی که در بخش رصد فعالیت داشتند، اسرای سابق بودند که زبان عبری را در زندان‌های اسرائیل آموخته بودند. مثلا احمد عمار یکی از آنها بود که در سال 1986 به همراه دو رفیقش در حین کارگذاشتن بمب کنار جاده‌ای در منطقه‌ی اشغالی اسیر شد و دادگاهی اسرائیلی او را به 7 سال زندان محکوم کرد [و پس از طی شدن هفت سال هم] دوران اسارتش با این عنوان که هنوز برای اسرائیل، تهدید محسوب می‌شود، ادامه پیدا کرد.
احمد عمار به همراه هم‌رزمانش در حزب الله که با هم در زندان بودند، شروع کردند به یادگیری زبان عبری برای ارتباط برقرار کردن با زندان‌بانانشان. خصوصا که زبان‌های عربی و عبری تشابهات زبانی فراوانی دارند و تنها شش ماه لازم بود تا احمد زبان عبری را یاد بگیرد.
به گفته‌ی خود او: «فهمیدیم که این فرصت مناسبی برای شناخت دشمن، و فرهنگ و هویت اوست. زبان عبری راه ارتباط ما با آنها [و کانال شناخت آنها] محسوب می‌شد. [...]»
فعالیت بخش رصد به تهیه محتوا برای تبلیغات و برنامه‌های خبری محدود نمی‌شد. مثلا درحالیکه شاخه‌ی شناسایی میدانی حزب الله و شبکه‌ی فعالانی که در کمربند مرزی [اشغالی] حضور داشتند، اطلاعات تاکتیکی مفیدی تهیه می‌کردند، نیروهای مسلط به زبان عبری در بخش رصد حزب الله هم ماموریت داشتند اطلاعات مفصلی که از سیاست و اقتصاد و جامعه‌ی اسرائیلی تهیه می‌شد را به صورت عمیق بررسی کنند.
این اطلاعات با اهتمامی ویژه تحلیل می‌شد و همین، به حزب الله کمک می‌کرد که تصویری همه‌جانبه و واضح از دشمنش داشته باشد، خصوصا که حزب الله معتقد بود باید در ابتدا دشمنان اسرائیلی‌اش را بشناسد تا بتواند آنها را شکست دهد.[...]
حسن عزالدین رئیس بخش ارتباطات رسانه‌ای حزب الله در سال 2001 [در گفتکو با نویسنده] می‌گفت: «می‌دانیم اولویت‌های آنها چیست. و اقتصادشان و ساختار سیاسی‌شان و موسساتشان و تنوع نظرات و افکارشان را می‌شناسیم. هرچه آنها را بیشتر بشناسیم، اطلاعمان از نقاط ضعفشان بیشتر می‌شود و این مسئله، مقابله با آنها را آسان‌تر می‌کند.»

کره جنوبی به دنبال سلاح لیزری ضد پهپاد

به گزارش میلیتاری نیوز، وزارت دفاع کره‌ جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد، توسعه فناوری لیزری را برای استفاده از آن در کشف و اسقاط پهپادهای کوچک مورد استفاده توسط کره شمالی آغاز کرده است.

در همین راستا یک مقام کره‌ جنوبی که نخواست نامش فاش شود، گفت: ظرفیت‌های سئول درباره رهگیری پهپادها باید تا سال ۲۰۱۸ توسعه یابد این در حالی است که به نظر می‌رسد تمام این سیستم دستکم تا سال ۲۰۲۱ آماده نخواهد بود.

همچنین براساس یافته‌های سئول چندین ابزار هوایی در سال‌های گذشته توسط کره شمالی به پرواز درآمده‌اند. پهپادهای کوچک همواره یکی از عوامل نگران کننده برای کره‌ جنوبی بوده است زیرا اندازه آنها به گونه‌ای است که رهگیری آنها توسط سیستم‌های راداری بسیار مشکل است.